gratis verzending in de Benelux voor orders hoger dan € 30,00

Onderhoud van je fiets: Mathys getuigt

Het productgamma van TUNAP Sports staat bol van producten die zowel bike als body in de watten leggen voor, tijdens en na elke rit. En ook met waardevolle tips en tricks kunnen we je overladen. Maar hoe pas je nu al die theoretische kennis in de praktijk toe? We laten enkele van onze fantastische ambassadeurs aan het woord. Zij lichten toe hoe zij onze producten gebruiken om telkens weer het beste uit hun materiaal en zichzelf te halen.

Mathys Taekema bijt de spits af. Mathys, op social media beter bekend als Dutch_cycling_friend, is al tien jaar intensief bezig met wielrennen. In dat decennium heeft hij heel wat kennis opgebouwd over producten en materiaal. Hij neemt je mee op zijn bagagedrager en fietst je door zijn trainings- en onderhoudsroutines.

“Waar gehakt wordt, vallen spaanders” en als je gaat fietsen dan moet je poetsen. Al tien jaar lang geniet ik van de mooie sport wielrennen. Wat begon als een leuk alternatief voor hardlopen werd al snel mijn meest gezonde verslaving.

Wielrennen staat voor mij gelijk aan de meest ultieme en sportieve vrijheid die je voor jezelf kunt creëren. Voor de Coronacrisis fietste ik bijna elke dag 30 km naar kantoor en aan het einde van de werkdag weer 30 km terug naar huis. Voor mij dé ideale manier om de dag te starten en de werkdag af te sluiten. Door de Coronacrisis werd thuiswerken de norm. Vanaf de eerste week besloot ik mijn wekker vroeger te zetten zodat ik eerst 60 km kon fietsen alvorens mijn laptop open te klappen. 2020 was voor iedereen een gek jaar. Voor mij was het vanuit een sportief perspectief mijn beste jaar ooit. Ik spendeerde 516 uren op de fiets en legde in totaal ruim 16.000 km af. Dus ik kan met recht zeggen: als je gaat fietsen dan moet je poetsen.

In de afgelopen tien jaar waarin ik actief met wielrennen bezig ben heb ik enorm veel geleerd. Eén van de dingen die ik al snel leerde van mijn schoonvader was om mijn fiets goed te verzorgen. Hij heeft er verstand van dus ik nam zijn tips ter harte. In de zomermaanden is zowel het fietsen als het schoonmaken van je fiets stukken leuker. Na een lange rit in de tuin wat klooien met de tuinslang en een emmer sop is helemaal prima natuurlijk. Het wordt al een ander verhaal als je na een gure herfstrit thuiskomt en dan je fiets nog moet schoonmaken. Maar het wordt pas echt erg als je in de winter een rit hebt gemaakt, je helemaal verkleumd bent en bij het binnenrijden van de straat al denkt, shit, ik moet mijn fiets zo nog schoonmaken.

Als doorgewinterde fietser zul je dit wellicht herkennen? En om deze reden ben ik blij met de producten van Tunap. Want ik weet dat in elke situatie de producten van Tunap ervoor zorgen dat ik mijn fiets goed en snel kan schoonmaken. Mijn schoonmaakritueel is vrij rechttoe rechtaan. Ik spuit mijn fiets eerst af en start dan met het reinigen van de ketting, cassette, derailleur en kettingbladen oftewel de gehele aandrijving. Hiervoor is de aandrijvingsreiniger met het speciale kwastje echt een uitkomst. De bus even goed schudden en dan met het doseer-kwastje overal goed schoonmaken. Het vuil verdwijnt als sneeuw voor de zon en je handen blijven schoon en vetvrij. Met het doseer-kwastje kom je eenvoudig tussen alle kransjes van je cassette.

Om de ketting goed aan te pakken is er de handige kettingborstel met aan de ene kant drie zijden met korte, harde haartjes en aan de andere kant lange harde haren. Nadat alles schoon is gemaakt, is het een kwestie van even goed afspuiten met water. En dan blinkt je ketting en je gehele aandrijving als nooit tevoren.

Direct daarna spuit ik mijn frame in met de speciale reiniger. De spuitkop is erg prettig want er komt een krachtige straal uit en hierdoor kun je heel precies de onderdelen die gereinigd moeten worden inspuiten. Zodra het hele frame is ingespoten, gebruik ik de wasborstel met zachte haren om het frame en de wielen te reinigen. Met de borstel kom je overal eenvoudig en goed tussen. Zo, dit schiet al lekker op! Zelf gebruik ik de tuinslang om de gehele fiets kort na te spoelen maar dit kan ook met een emmer met water en een borstel of doek. Terwijl de fiets staat na te druipen pak ik de microvezeldoek om het frame, de wielen en de spaken goed na te drogen. Het droogmaken van de aandrijving inclusief ketting doe ik met een oud t-shirt of een oude theedoek. Ik zorg er natuurlijk voor dat alles goed wordt afgedroogd want water is funest voor je fiets en kan corrosie oftewel roest veroorzaken. Dit heb ik eenmaal meegemaakt toen ik na een natte koude winter rit mijn woon-werk fiets zo had weggehangen in de schuur. De volgende dag was de ketting helemaal verknald door de pekel, vuil en eerste roest. Een harde en dure les.

Nadat de fiets en de aandrijving goed is gedroogd, is het tijd om de ketting te smeren. Hiervoor gebruik ik mijn favoriete product de Ultimate kettingolie. Deze olie is een tikkeltje stroperig en lichtbruin van kleur. Door de dikte is het heel gemakkelijk om een drupje per kettingschakel aan te brengen. Doe dit altijd aan de binnenzijde van je ketting terwijl je deze rustig ronddraait. Als je alle schakels hebt gehad laat ik de ketting nog even over alle cassette kransjes lopen zodat het via de ketting ook daar lichtjes wordt aangebracht. Groot voordeel van de Ultimate kettingolie is dat deze een goed kruipend vermogen heeft en dus tussen alle schakels van je ketting terecht komt. Bijkomend voordeel is dat de olie niet zwart uitslaat en die knullige ketting tattoo op je kuit is dus voorgoed verleden tijd. Oh, en je kunt met een gerust hart je witte sokken dragen want ook daar zal de kettingolie geen vlekken op maken.

Eens in de zoveel tijd verwen ik mijn frame met een speciale polish laag die het frame laat glanzen maar ook een beschermende werking heeft. Gemiddeld ben ik 20 minuten bezig en dan is mijn fiets weer klaar voor de volgende rit. In het voorjaar en de zomer maak ik mijn fiets vaak na 2 á 3 ritten schoon simpelweg omdat de fiets minder vuil wordt tijdens die ritten. In het najaar en de winter maak ik mijn fiets standaard na elke rit schoon.

Er gaat namelijk niets boven je volgende rit starten met een schone fiets!

deel de blog