Waarom slaat mijn ketting over tijdens het fietsen?

Waarom slaat mijn ketting over tijdens het fietsen?

Niets is zo vervelend als een ketting die overslaat tijdens een mooie fietstocht. Je ledematen schieten alle kanten uit en de frustratie groeit... Lees in dit blog wat de mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn zodat je snel weer vlot door de landschappen glijdt...

Het is een mooie zondagnamiddag en je besluit de stalen ros uit de garage te halen. De zonnestralen vallen op het gezicht terwijl je gemoedelijk door velden glijdt. Tot plots je voet van het pedaal schiet, ondanks de kleine hartverzakking slaag je erin om het evenwicht te herstellen. Dan, onaangekondigd, gebeurt dit weer. Voor je het goed beseft, verplaats je je al ‘hikkend’ door de velden en slingeren je ledematen van de pedalen in een vaste kadans.

Om een existentiële (fiets)crisis te vermijden is het aangewezen om de oorzaak van het probleem te lokaliseren. Hieronder vind je een oplijsting van de drie zones van de fiets waar de oorzaak van het overslaan zich kan bevinden:

 

1. De versnelling/derailleur

Een juist afgestelde derailleur is essentieel voor een mooie aansluiting van de ketting tegenover de tandwiel cassette. Een verkeerde afstelling zorgt ervoor dat de tandwielen niet mooi vallen in de gleuven van de ketting, als gevolg zal je ketting af de tandwiel cassette lopen.

 

2. De tandwiel cassette

Niet enkel de afstelling van de versnelling of derailleur zorgt voor een overslaande ketting. Slijtage van de tandwiel cassette kan hier ook een grote rol in spelen. Dit zorgt ervoor dat de tandwielen vervormen en de verdeling aldoende aangetast wordt. Hierdoor verliezen de tandwielen grip op de plaatsen waar de slijtage het grootst is en glijdt de ketting plots over de cassette.

 

3. De ketting

Een fiets die doortrapt heeft vaak een ketting die op het einde van zijn dagen is. Indien de ruimte tussen de gleuven van de ketting te groot is, vallen de tandwielen er tussen uit. Naast slijtage kan het aantal kettingschakels ook een boosdoener zijn voor het doortrappen van de fiets. Indien de ketting te lang is, is er niet voldoende spanning waardoor je ketting makkelijk ‘grip’ verliest.

Vuilophopingen in de kettingschakels kunnen er op hun beurt voor zorgen dat de schakels de rondingen van de tandwielen niet kunnen volgen. Deze vastzittende kettingschakels zorgen voor een hik bij elke drie à vier omwentelingen.

 

 

Deze verschillende oorzaken kunnen individueel   en gezamenlijk   optreden en zo op elkaar   inwerken met een grotere slijtage tot   gevolg.   Daarom is het van belang om bij de eerste ‘uitschuiver’ doelgericht op zoek te gaan naar de boosdoener. Preventieve   reiniging en smering zal het merendeel van de oorzaken te slim   af zijn. Zo kan je je gerust verplaatsen met de fiets zonder eruit te zien alsof je een rodeo-carrière ambieert.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »